Specijalističke procjene
Edukacijsko – rehabilitacijska procjena
Odnosi se na procjenu djetetovih vještina grube i fine motorike, kognitivne, komunikacijske, socio-emocionalne i adaptivne vještine (vještine samozbrinjavanja i svakodnevnog funkcioniranja). Sukladno utvrđenom stanju određuju se djetetove jake strane, prioritetna područja poticanja razvoja te potrebne razine podrške i individualizacije pristupa. Procjena je namijenjena djeci od rođenja do polaska u školu.
Logopedska procjena
Primjenom standardiziranih testova, ljestvica i lista za procjenu te opservacijom djeteta procjenjuju se (ovisno o teškoćama djeteta):
- razvoj komunikacijskih vještina djeteta
- razvoj govorno – jezičnih vještina koje se odnose na jezično razumijevanje (receptivni govor) i govorno – jezičnu produkciju (ekspresivni govor)
- socio – kognitivne vještine koje su važne za komunikaciju
- struktura, pokretljivost i funkcija artikulatora
- artikulacija (izgovor glasova)
- grafomotoričke sposobnosti
- obilježja rane pismenosti, vještine čitanja, pisanja i računanja
Ljestvice primjenjuje logoped u dijagnostičkom postupku za dobivanje detaljne i sveobuhvatne procjene jezičnih sposobnosti, a što je pak nužno za usmjeravanje prema potrebnoj terapiji te procjeni njezine učinkovitosti.
Procjena oralno – motoričkih vještina
Ovom procjenom mogu se procijeniti vještine hranjenja, fonacije, rezonancije i artikulacije s aspekta oralno-motoričkog pozicioniranja. Tijekom procjene dobit će se uvid u djetetovu senzoričku osviještenost oralno-motoričkih struktura (lice, čeljust, usne, jezik, obrazi), vještine oralnog pozicioniranja (disocijacija, gradacija i usmjerenost pokreta artikulatora) te stabilnost i mišićnu memoriju.
Na temelju procjene planiramo vježbe za poticanje te je moguće roditelje educirati za provođenje vježbi kod kuće.
Prilikom procjene koristimo različita TalkTools® pomagala (puhaljke, slamke, pomagala za zagrizanje i sl.).
ADOS-2 procjena
Opservacijski protokol za dijagnostiku autizma, ADOS-2 je standardizirani i polustrukturirani protokol za procjenu komunikacije, socijalne interakcije, igre/maštovite uporabe materijala te ograničenih i ponavljajućih ponašanja za osobe koje su upućene na procjenu sa sumnjom na poremećaj iz spektra autizma. Namijenjen je širokom dobnom rasponu od 12 mjeseci starosti djeteta do odrasle dobi, te omogućava utvrđivanje stupnja izraženosti simptoma.
Za valjan i pouzdan rezultat procjene potrebno je imati uvid u razvojni profil djeteta te je na procjenu potrebno donijeti nalaz razvojne procjene / nalaz testiranja standardiziranim psiholoških instrumentima (ne stariji od 6 mjeseci) kako bi jasno utvrdili da odstupanja u komunikaciji i socijalnoj interakciji nisu uzrokovane cjelokupnim intelektualnim ili drugim dodatnim teškoćama u razvoju.
Iako ADOS-2 predstavlja “zlatni standard” za opažajnu procjenu i dijagnostiku poremećaja iz spektra autizma, važno je napomenuti da je za uspostavljanje kliničke dijagnoze i određivanje potrebe za stručnom podrškom potrebne nužno uključiti multidisciplinarni tim stručnjaka, prikupiti informacije o djetetu iz više izvora te imati razumijevanje razvojne perspektive promjena u kliničkoj slici poremećaja iz spektra autizma.
Procjena senzorne integracije
Kombinacijom standardiziranih i nestandardiziranih testova i upitnika dobivamo informacije o izvedbi pojedinca u taktilnoj, kinestetičkoj i vizualnoj percepciji, vestibularnoj obradi i integraciji, senzo-motoričkoj koordinaciji i različitim aspektima praksije. Strukturiranim promatranjem ponašanja i slobodne igre prikupljamo informacije o djetetovom senzornom funkcioniranju, njegovoj osjetljivosti i reakciji.
Procjena se provodi u specijaliziranoj i posebno opremljenoj sobi prema načelima vjerodostojnosti – Ayres Sensory Integration ASI® Fidelity Measure. Prostor sadrži sprave i igračke namijenjene poticanju senzomotoričkog razvoja djeteta i savladavanju senzoričkih iskustava.